Thursday 20 September 2012

Isu penghinaan Nabi , dari sisi Mahasiswa


Mencabar sentiviti agama akan mengundang polemik. Isu menghina agama Islam khususnya Nabi Muhammad SAW bukanlah perkara baharu. Isu ini telah lama berlaku. Ia muncul dan diakhiri dengan bantahan.

Begitu cantik arahan Allah yang melarang umat Islam menghina agama lain, hikmahnya supaya orang bukan Islam tidak menghina agama Islam. Seperti firman Allah:


“ Dan janganlah kamu memaki sembahan-sembahan yang mereka sembah selain Allah, karena mereka nanti akan memaki Allah dengan melampaui batas tanpa pengetahuan. Demikianlah Kami jadikan setiap umat menganggap baik pekerjaan mereka. Kemudian kepada Tuhan merekalah kembali mereka, lalu Dia memberitakan kepada mereka apa yang dahulu mereka kerjakan” (Al-An'am: 108)

Perbuatan menghina agama lain adalah tindakan biadap dan tidak bertamadun. Walaupun barat gah dengan peradaban mereka, hakikatnya mereka tidak mahu akur dengan kemuliaan Nabi Muhammad SAW. Sedangkan, seorang tokoh barat Michael H. Hart secara telusnya meletakkan Nabi Muhammad SAW pada kedudukan pertama sebagai manusia paling berpengaruh di dalam buku beliau The 100: A Ranking pf the Most Influential Person in History.

Gabungan Mahasiswa Islam SeMalaysia (GAMIS) selaku gerakan mahasiswa Islam di Malaysia memandang isu ini dalam pelbagai sudut:

1-  Isu ini muncul kerana salah faham  golongan barat terhadap peribadi sebenar Nabi Muhammad SAW

2- Isu ini ditimbul sebagai provokasi dari barat supaya umat islam bertindak luar kawalan, seterusnya akan mencemarkan nama baik Islam, seperti contoh membunuh warga barat, membakar bangunan kedutaan dn sebagainya.

3- Isu ini juga mampu menyatukan hubungan antara dua pihak yang bertentangan dari sudut fahaman agama mahupun ideologi politik kerana mempertahankan agama lain dari dihina adalah isu sejagat.





Perkembangan yang sangat menarik di Malysia apabila dua parti terbesar iaitu PAS dan UMNO mungkin akan bersama dalam satu demonstrasi bantahan terhadap filem kontroversi yang menghina nabi Muhammad iaitu Innocence of Muslims pada 21 September 2012.




Pihak Gamis mencadangkan penyelesaian:

1- Selain bantahan, sewajarnya umat Islam memberi kesedaran dan penjelasan sebenar peribadi nabi Muhammad dalam bentuk filem dengan pelbagai versi bahasa. Pihak parti politik seharusnya menggunakan bakat lakonan artis-artis yang sudah terlibat dengan parti mereka. Bagi PAS dan UMNO ia bukan perkara mustahil kerana PAS mempunyai Hairie Othman, Abby Abadi, Adam Hamid dan lain-lain. Manakala pihak UMNO pula Rozaidi Abdul Jamil (Zed Zaidi), Aflin Shauki Aksan dan lain-lain.

2- Golongan cerdik pandai dari kalangan ahli akademik, NGO, ahli politik mahupun mahasiswa perlu menggerakkan dialog peradaban antara agama. Dialog ini sangat penting bagi merungkai salah faham antara agama di samping itu, ia mampu mengeratkan lagi hubungan antara agama.

GAMIS secara konsisten membantah segala bentuk penghinaan yang dilakukan terhadap mana-mana agama. Dalam masa yang sama pihak GAMIS menyeru kepada umat Islam agar bertindak dengan penuh adab dan akhlak islam dalam menyatakan bantahan penghinaan terhadap nabi Muhammad SAW.

No comments:

Post a Comment